مراحل تکامل

مراحل تکامل مطالعه و خواندن کتاب

از زمان خردسالی و کودکی پدران و مادران و اطرافیان بعضی کلمات و مفاهیم را به آموزش دادند و با تصاویر و مفاهیم و بعصی کلمات ما را آشنا کردند تا اینکه به دوره آمادگی قبل از دبستان راه یافتیم کم کم تصاویر و کلمات و مفاهیم شکل جدید تری در ذهن ما گرفتند و آشنایی بیشتری یافتیم پس از ورود به دبستان معلمان دلسوز و مهربان ما را با حروف آشنا کردن و تهجی را به ما آموختند که چگونه حروف را تهجی کنیم و بخوانیم آهسته آهسته پس از ورود به مراحل بالاتر یاد گرفتیم که چگونه کلمات را با هچی کردن حروف بخوانم همینطور مراحل تکامل را پشت سر گذاشتیم تا اینکه به تحصیلات تکمیلی راه یافتیم حالا دیگر کلمات را تهجی نمیکردیم دیگر نیاز نبود که تک تک حروف را ببینیم همین که یک کلمه را مشاهده میکردیم میافتیم که کلمه چیست و معنا و مقصود آن چیست اما متاسفانه همینجا متوقف شدیم یعنی اکثر ما بیش از ۹۵% باید کلمات را ببینم بخوانم بعد ذهن بیچاره تمام کلمات را در قوه ادارکی با هم ترکیب کند و بعد از مراحلی که در چشم و ذهن و ادارک تشکیل میشود به یک معنای واحد برای یک جمله یا یک عبارت برسیم .

اما آیا واقعا توانایی ما همین قدر است آیا واقعا این گونه مطالعه صحیح است آیا با این مراحل پیچیده و مشکل چشم و ذهن ما خسته نمیشود آیا نمی توانیم ساده تر سریع تر و بدون خستگی بخوانیم آیا نمی توانیم دامنه دید را وسعت دهیم آیا نمی توانیم توانایی چشم را افزایش دهیم آیا نمی توانیم همانگونه که کلمات را که از حروف تشکیل شده اند عبارتها را که از کلمات تشکیل شده اند بخوانیم  آیا نسبت به اینگونه مطالعه شرطی نشدیم آیا اگر به فرزندانمان پیش از شرطی شدن به کلمه خوانی روش صحیح را آموزش ندهیم ظلم نکردیم .

پس بیاییم روش درست مطالعه و خواندن را بیاموزیم و یاد بگیریم چگونه بدون خستگی با نشاط در مدت کوتاه مطالب و کتابها را بخوانیم .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + یازده =